Navitel  R1000 – wideorejestrator 360 stopni z GPS i Wi-Fi

Urządzenia takie jak rejestratory samochodowe nie są nowością na rynku. Ceny takich urządzeń zaczynają się już od 70 zł a kończą na ponad 1500 zł. Producenci nieustannie prześcigają się w zdobywaniu nowych klientów. Jak można wyróżnić się spośród konkurencji? Na dwa sposoby: albo szpikować urządzenie najnowszą elektroniką, mocnymi podzespołami bądź „oszczędzić nieco” na wnętrzu urządzenia – podzespołach, a przyciągnąć potencjalnego klienta nietuzinkowym wyglądem i dodatkami. Można próbować połączyć te dwa sposoby i moim skromnym zdaniem tak jest w tym przypadku. Zapraszam do lektury recenzji rejestratora samochodowego Navitel R1000.

Każdy, kto posiada takie urządzenie jak rejestrator samochodowy, niezależnie jakiej firmy – niewątpliwie potwierdzi zalety tego typu urządzenia. Jest naszym trzecim okiem rejestrującym wszystko, co jest w jego zasięgu. Może być świadkiem kolizji z naszym udziałem, bądź innych uczestników ruchu drogowego, nagrywać niebezpieczne wyczyny innych kierowców, bądź zarejestrować przypadkowe spotkanie z dzikim zwierzęciem urządzającym sobie wyczyny kaskaderskie przed maską naszego samochodu.

Na początek trochę suchych danych technicznych:

  • Rozmiar ekranu: 1.22″
  • Rodzaj ekranu: TN
  • Rozdzielczość ekranu: 240×204
  • Sensor: GC2023
  • Rozdzielczość wideo: 1920х1080 FullHD (30 fps)
  • Kąt nagrywania: 165°
  • Rodzaj soczewki: 6-warstwowe szkło
  • Format wideo: MP4 (H.264)
  • Format zdjęć: JPG
  • Długość nagrań wideo: 1/3/5/10 min
  • Nagrywanie w pętli: tak
  • Nadpisywanie nagrań: tak
  • Auto-Start: tak
  • G-sensor: tak
  • Moduł GPS: tak
  • Wi-Fi: tak
  • Detekcja ruchu:  tak
  • Tryb parkingowy:  tak
  • Procesor:  MStar MSC8328
  • Interfejsy:  Mini USB
  • Obsługa kart microSD do 64 GB
  • Obrót urządzenia:  360°
  • Sposób montażu taśma 3M, magnetyczne, zasilanie podłączone do uchwytu
  • Głośnik:  tak
  • Mikrofon:  tak
  • Zasilanie:  (12-24 V 1.5 A) USB 2.0 DC5 V 1.5 A
  • Bateria Li-Pol
  • Pojemność baterii 180 mAh 3.7 V
  • Wymiary: 48 х 48 х 87 mm
  • Waga 98 g
  • Dodatkowa licencja nawigacyjna mapa Europy, Białorusi, Kazachstanu, Rosji, Ukrainy (licencja na 12 miesięcy)

Opisywany rejestrator zapakowany został w kartonowe pudełko, w którym oprócz samego urządzenia znalazły się jeszcze: uchwyt magnetyczny przyklejany do szyby za pomocą taśmy dwustronnej, dość długi kabel zakończony wejściem do gniazda zapalniczki, kabelek USB do podłączenia do komputera, zapasowa taśma dwustronna, mała szmatka z mikrofibry oraz troszkę makulatury. Producent dorzuca dodatkowo voucher z licencją na nawigację samochodową.

Zarówno akcesoria jak i samo urządzenie zostało wykonane z dobrej jakości materiałów i nie można mieć co do tego żadnych zastrzeżeń. Kabelek jest wystarczająco długi i elastyczny, więc montaż za podsufitką nie będzie uciążliwy.

Niewątpliwym atutem opisywanego urządzenia jest jego wygląd oraz sposób montażu. Wygląd rejestratora przypominać może kamerkę internetową aniżeli sprzęt do rejestrowania trasy przejazdu. Rejestrator to mała kulka, która w pewnym momencie zostaje ścięta a na jej płaskiej powierzchni umieszczony został mały wyświetlacz. Naprzeciwko wyświetlacza umieszczono obiektyw kamerki z sześciowarstwowym szkiełkiem. Lewa strona to przycisk włączenia, mikrofon oraz dioda informująca o pracy urządzenia, zaś z prawej strony pod zaślepką znalazło się miejsce na slot karty pamięci, gniazdo do podłączenia kabelka USB (bądź ładowarki) oraz przycisk resetujący urządzenie (standardowo za pomocą szpilki bądź cienkiego spinacza). Na dolnej krawędzi umieszczono głośnik oraz małe przyciski funkcyjne. Górna krawędź zarezerwowana została do magnetycznego połączenia ze stacją przymocowaną na stałe do szyby bądź kokpitu. Tu może pojawić się problem dla osób, które często zmieniają samochody – główna stacja mocowana jest za pośrednictwem taśmy dwustronnej, więc częsty montaż / demontaż może być nieco uciążliwy. Zaletą za to jest błyskawiczny i banalny – magnetyczny sposób montażu samej kamerki do stacji. Kamerkę bardzo szybko możemy zdjąć i zabrać ze sobą bądź obrócić w lewo/prawo (o 360 stopni), gdy na przykład chcemy nagrywać wszystko to, co dzieje się wewnątrz pojazdu bądź po bokach. Bardzo przydatne może być dla kierowców taksówek bądź właścicieli flot transportowych chcących mieć podgląd na swoich kierowców i ich kabin w samochodach ciężarowych. Niestety taki sposób montażu nie jest idealny; o ile swobodnie możemy kamerkę obracać w kierunku lewo/prawo tak już góra dół nie mamy takiej możliwości. Jeśli mamy szybę pod dużym, bądź niewielkim kątem, to nie mamy możliwości regulacji w pionie i pozostaje nam poszukanie innej możliwości i dogodnego miejsca montażu kamerki. Dla większości jednak użytkowników zakres regulacji jest wystarczający.

Z jednej strony niewielkie wymiary urządzenia powodują, iż jest ono dyskretne i łatwo można je schować na przykład za lusterkiem. Z drugiej strony skutkuje to tym, iż wyświetlacz jest na tyle mały, że będąc w podróży niewiele na nim dostrzeżemy, nie mówiąc już o jakiejkolwiek zmianie ustawień. Trzeba odpiąć go do bazy i mieć blisko przy sobie by cokolwiek zmienić.

Patrząc na to z innej strony to w zasadzie ustawienia wprowadzamy raz – zazwyczaj przed montażem, bądź sporadycznie zmieniamy coś w opcjach podczas dalszego użytkowania. Oczywiście nie popieram „bawienia się” kamerką podczas prowadzenia pojazdu.

Samo ustawienie urządzenia prawdę powiedziawszy przynosi nieco małych problemów. Interface jest bardzo rozbudowany, co w połączeniu z dość małym wyświetlaczem, małymi przyciskami i niewielką ilością informacji wyświetlanych w danej chwili na wyświetlaczu skutkuje tym, iż na skonfigurowanie urządzenia potrzebujemy nieco więcej czasu i cierpliwości. Warto jednak ten czas poświęcić by urządzenie pracowało tak jak należy.

Jak rejestrator sprawuje się podczas pracy? Całkiem dobrze.

Wbudowana bateria o dość małej pojemności 180 mAh pozwala na kilkuminutowe rejestrowanie po odłączeniu od zasilania. Spokojnie wystarczy to na zarejestrowanie ewentualnego zdarzenia podczas naszej nieobecności w samochodzie. Wyświetlacz, choć jest mały i z daleka trudno dostrzec na nim szczegóły, to jednak ma dużą jasność i dobry kontrast. Podczas dłuższej pracy przy włączonym wyświetlaczu czuć, że urządzenie mocno się nagrzewa – nie są to jednak na tyle wysokie temperatury by mogło to skutkować niespodziewanym wyłączeniem urządzenia. Rejestrator oprócz obrazu rejestruje również dźwięk. Mikrofon jest czuły i dobrze zbiera odgłosy z wnętrza samochodu, lecz są one nieco stłumione, jak byśmy byli w metalowej puszce. Wbudowany głośnik do najlepszych nie należy. Słychać trzaski, a dźwięki nie są zbytnio miłe dla ucha. W Internecie znaleźć można informacje, iż opisywany model ma problem z funkcją autostartu i g-sensorem. W opisywanym modelu nie było problemów, jeśli chodzi o automatyczne nagrywanie po włączeniu zapłonu i wykryciu uderzenia/ stuknięcia w samochód na postoju. Urządzenie posiada moduł GPS, który rejestruje naszą pozycję oraz prędkość z jaką się poruszamy podczas rejestrowania danego filmu. W urządzeniu znajdziemy również moduł WiFi dzięki któremu możemy po zainstalowaniu darmowej aplikacji na telefon bądź tablet mieć aktualny podgląd tego co widzi obiektyw kamery i dostęp do zapisanych filmów. Nie wiem czy tylko aktualny egzemplarz czy większość z wypuszczonej partii ma podobny problem, mianowicie aplikacja zainstalowana na Motoroli G6 z Androidem 8.0 nie chce się połączyć z kamerką. Podobnie jest w przypadku Huawei P9 z Androidem 7.0. Problemów natomiast nie ma z połączeniem z Sony M4 a Androidem 5.1, czy Sony Xperia L1 z Androidem 7.0.  Jeśli już uda się prawidłowo sparować urządzenia, to dzięki temu rozwiązaniu możemy bezpośrednio na nasz smartfon zapisać zarejestrowany przez rejestrator film bez konieczności wyciągania z niego karty pamięci, usunąć z niego filmy, bądź zmienić podstawowe ustawienia kamerki.

Jak już wcześniej wspomniałem menu jest aż nadto rozbudowane, oprócz standardowych ustawień jak rozdzielczość rejestrowanego filmu / zdjęcia, czy czasu trwania klipu mamy możliwość ręcznego ustawienia ekspozycji, balansu bieli, czułości ISO, kontrastu, nasycenia itp. Większość użytkowników postawi na standardowe ustawienia aczkolwiek zapewne znajdą się osoby, które ustawią urządzenie wg swoich preferencji – mamy taką możliwość.